Ulkoverhouslauta HSP/MIT 21×145 4/3-S välimaalattu tummanharmaa RR23

Myymäläsaatavuus

Vehmaa: 388.8 JM

Verkkokauppa: 388.8 JM varastossa

Tuotetunnus: 1076471 Osasto: Brand:

Hienosahattu neljältä sivulta kertaalleen pohjamaalattu ja kolmelta sivulta kertaalleen pintamaalattu ulkoverhouslauta, jonka ulkokulmat on kevyesti pyöristetty ja syrjät karhennettu maalin maksimaalisen tarttuvuuden ja pysyvyyden takaamiseksi.

Käyttökohteita ovat mm. ulkoseinä-, otsa-, räystäänalus- ja pielilaudoitukset. Taustapuolen pohjamaalaus lopulliseen sävyyn on hyödyksi esimerkiksi avoräystäsrakenteissa, joissa otsalaudan takapinta jää näkyviin. Pohjamaali takalappeessa suojaa lautaa homeitiöitä ja muuta kasvustoa vastaan ja koska takalape ei ole säälle alttiina sen voi halutessaan jättää sellaisekseen ja maalata vasta kun käyttöpinnan huoltomaalaus tulee ajankohtaiseksi.

Ulkoverhouslaudat valmistamme itse kestävästä kuusen sydänpuusta höyläämöllämme korkean laadun takaamiseksi. Höyläyksen jälkeen laudat käsitellään modernilla maalauslinjallamme. Vahvuutemme on maalin vahvuus, eli meidän valmistamamme tuotteet ovat esteettisesti valmiimman näköisiä kuin monet muut välimaalatut laudat.

PK-Puun väki vahvasti suosittelee välimaalatun ulkoverhouslaudan käyttöä

Miksi näin, kun lauta maksaakin enemmän kuin puuvalmis tai pohjamaalattu samannäköinen lauta? Vastaus kysymykseen ei ole ihan lyhyt, mutta lukemisen arvoinen: Kustannustehokkuus ja vakioidut ihanteelliset maalausolosuhteet ympäri vuoden. Avataan tätä hieman!

Puuvalmis lauta pitää maalausohjeiden mukaan käsitellä kolmeen kertaan ja pohjamaalattu lauta vielä kahteen kertaan työmaalla jotta riittävä kalvonpaksuus saavutetaan ja voidaan puhua 10-20 vuoden huoltovälistä. Työmaalla ulkoverhouslautojen käsittely ei ole aina niin yksiselitteistä ja helppoa kuin saattaisi alkuun ajatella. Suomen neljä eri vuodenaikaa tuovat omat haasteensa tähän, kun ilmankosteus ja lämpötilat vaihtelevat rajusti vuodenajasta riippuen. Maalauslinjallamme kolmen sivun välimaalattu lauta käsitellään kaikilta kolmelta näkyvältä sivultaan vakioiduissa olosuhteissa värikoodin mukaan sävyyn, ja se on seikka minkä käytännön hyödyn huomaat maalausvaiheessa työmaalla. Pohjamaalattu lauta imee pintamaalia vielä jonkin verran ja koska pohjavärissä ei ole kiiltoa ja se on hieman läpikuultavaa sävyynkin tehtynä, on maalaustyö tarkkuutta vaativaa ja hidasta kun pienikin heikosti tai ohuesti maalattu alue näkyy heti maalin kuivuttua. Sävyyn välimaalattu ulkoverhouslauta taasen ei enää ime pintamaalia (maalisäästö) vaan kolmas maalauskerta työmaalla on erittäin kevyt ja nopea levittää pintaan eikä haittaa, vaikka haastavassa paikassa olevat lautojen- tai ponttien reunat jäisivät hieman ohuemmalle maalille koska pohjaväri on jo halutun sävyinen ja se näyttää valmiilta jo asennusvaiheessa. Jos työmaalla kustannussäästö mielessä pintamaalataan pohjamaalattu lauta kertaalleen ennen asennusta aikaisemmin mainittujen seikkojen saavuttamiseksi on hyvä huomioida, että se työ vie paljon aikaa, maalikalvo ei käsintehtynä ole niin tasainen laudan eri alueilla ja kun laudat joudutaan jättämään pidemmäksi aikaa kuivumaan ennen asennusta, on puulla kuivuessaan vapaasti ilman painoa tapana lähteä kieroutumaan mikä vaikuttaa ikävästi asennustyöhön ja lopputulokseen.

Välimaalatun laudan pintakäsittely

Välimaalattu ulkoverhouslauta ei tarvitse maalausta samana vuotena kuin se asennetaan, vaan se voidaan tarvittaessa tehdä vasta seuraavan maalauskauden alussa. On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä kauemmas viimeistelymaalauksen tekemisen jättää, sitä isommat pohjatyöt odottavat ennen kuin varsinaiseen työhön päästään käsiksi. Jos maalaus jää rakennusvuotta seuraavaan maalauskauteen, tulee suorittaa mahdollisen irtoavan aineksen poisto sekä tarkistaa laudat mahdollisesti läpi tulleesta pihkasta Kun alusta on tarkistettu irtoavista aineksista, se pestään julkisivuun tehdyllä pesuaineella ja annetaan kuivua. Kun puu on kuivunut, voidaan suorittaa viimeinen maalauskerta. Viimeisellä maalauskerralla voi halutessaan määrittää vielä lopullisen kiiltoasteen värilleen valitsemalla Matta, Puolihimmeä tai Kiiltävä- kiiltoasteisen maalin.

Pintakäsittelyaineet

Pohjamaalaus: Teknol 3881

Pintamaalaus: Nordica Eko 3330-03, puolihimmeä.

Tuote myydään metrimyyntinä täysin kappalein ja pituudet vaihtelevat myymälöittäin, syötä tilauskenttään tarvitsemasi metrimäärä sisältäen työvaran n. 10%

Paino 1,37 kg (kilogramma)
Mitat 2,1 × 14,5 cm (senttimetri)
Väri