PK-Puun tarina

Kenttäsirkkelistä ketjuksi

1990-luvun alussa Vehmaan Pitkiskallion tilalla Kaskisen perheessä oltiin tilanteessa, jossa sukupolven vaihdos tuli ajankohtaiseksi.

Luonteva valinta isännän rooliin oli Kaskisen Perheestä Petri, jonka lyhyt ura armeijassa vaihtui maatalouden harjoittamiseen.

Maatilan tuotto yksistään ei kuitenkaan riittänyt elättämään kasvavaa perhettä, vaan lisätulon lähteitä oli etsittävä muualta. Niinpä vuonna 1992 Petrin vaimo Anne koki elämänsä yllätyksen, kun Pitkiskallion pihaan ilmestyi kaikessa komeudessaan uudenkarhea kenttäsirkkeli.

Maatalouden parissa kasvaneena Petri tiesi, että sahattua puutavaraa tarvittiin usein ja monenlaisiin tarpeisiin. Omaa metsää oli toki monella, mutta metsän muuttaminen sahatavaraksi vaati kaluston, jota ei seudulla kellään ollut.

Tähän tarpeeseen vastasi siis kenttäsirkkelillään P. Kaskinen!

Petri isän Kalevin ja hiukan myöhemmin pienen Pekka-pojan hääriessä ”apupoikina” aloitettiin rahtisahaukset pyörillä liikkuvalla sahalla pitkin Varsinais-Suomea.

Asiakkaat löysivät P. Kaskisen nopeasti: sana kiiri eivätkä lehti-ilmoituksetkaan jääneet huomaamatta. Sahatavaran kysyntä kasvoi tasaisesti ja lopulta erään erikoisemman tilauksen myötä ajatus omasta varastosta nousi pintaan.

Ensimmäiset varastoon sahatut laudat ja pattingit tehtiin luonnollisesti oman metsän puista talvella 1994.

Koska tavaraa alkoi olla varastossa enenevässä määrin, piti toiminnalle rakentaa tilat: Pitkiskallion pihaan nousi ”Sahahalli”, jossa edelleen toimii PK-Puun höyläämö.

PK-Puu

Tuotevalikoiman ja palveluiden laajetessa päätettiin vuonna 1995 erottaa puutavarakauppa maatilan muusta toiminnasta ja perustettiin Vehmaan PK-Puu Oy, jonka pääkonttori sijaitsi ”Sahahallin” yläkerrassa.

Kysynnän koko ajan kasvaessa alettiin tavaraa ostaa varastoon suoraan sahoilta ja samalla rahtisahaukset vähenivät niin, että kenttäsirkkeli myytiin eteenpäin seuraavalle käyttäjälle. Kyseinen sirkkeli on kuuleman mukaan edelleen käytössä. Pian alettiin kysellä jo muunkin kuin sahatavaran perään. Avuksi tuli rahtihöyläyksiä tekevä Sunin Pekka, jonka käsistä ovat lähteneet ensimmäiset PK-Puun oman tuotannon ulkoverhouspaneelit maailmalle.

Vuonna 2000 henkilökunnan määräkin kasvoi yhdellä, kun yritykseen palkattiin ensimmäinen työntekijä. Ismo ”Pappa” Järvinen oli eläkkeellä jäämiseensä asti yksi yrityksen kantavista voimista. Artikkelin kirjoittajakin on Pappa Järviseltä saanut uransa alkuvaiheissa korvaamatonta apua ja tukea. Lieneekö Ismon esimerkistä perua tuo yrityksen toimintakulttuuri, jossa työntekijät ovat toistensa tukena kaikissa tilanteissa.

Ei mennyt kauaa, kun Pitkiskallion pihaan nousi jälleen uusi rakennus: ensimmäinen Vehmaan PK-Puu Oy:n myymälä avattiin vuonna 2009. Valikoimaan tulivat puutavaran ja rakennustarvikkeiden lisäksi yleisimmät rautakauppatuotteet, kuten kiinnitystarvikkeet. Toimistotilatkin siirtyivät höyläämöksi muuntuneen ”Sahahallin” vintiltä uuden myymälän yhteyteen.

Valikoima ja toiminta laajeni lisää vuonna 2015 kun avautui mahdollisuus ostaa Puutavaraliike Nakolinnan höylä terävalikoimineen. Siitä asti ovat Nakolinnan perinnelistat ja paneelit olleet osa PK-Puun valikoimaa. Höylän mukana Nakolinnasta seurasi myös höylärimestari Esa Lehtinen, jonka osaavissa käsissä edelleen syntyvät niin erikoistilaukset kuin ulkoverhouspaneelitkin.

Seuraava askel kenttäsirkkelistä ketjuksi otettiin vuonna 2012, kun Reijo ja Mirkka Lahdenranta myivät Taivassalon rautakauppaliiketoimintansa PK-Puulle.

Tervetuloa palveltavaksi

Myymälöiden yhteystiedot »

Aitoa palvelua ja monipuolista osaamista

Lue lisää palveluistamme »