Ulkoverhouksen asennus:

Pystylaudoitus

1. Huolehdi, että laudoituksen takana on riittävä tuuletusrako (jako K600), vähintään 22mm ja siten, että ilma pääsee kiertämään läpi rakenteen. Pystylaudoituksessa ristiin koolaus. Ulkoverhouslaudan paksuus tulee ottaa huomioon koolauslaudan paksuutta miettiessä (kts. kohta 4: naulaus).
  2. Asenna pieneläinverkko rakenteen ylä- ja alapäähän ennen verhouslautojen asennusta.
  3. Tee pystysuoruuden merkinnät koolaukseen vatupassia, värisiimaa tai laseria käyttäen ja seuraa pystysuoruutta säännöllisesti laudoituksen ajan. Korjaa tarvittaessa useamman laudan kohdalla, ettei korjausta huomaa silmällä.
  4. Käytä asennukseen uppokantaisia kuumasinkittyjä kampanauloja. Naulan pituus mitoitetaan seuraavasti: n. 2,3-2,5x kiinnitettävän materiaalin paksuus. Säädä naulain siten, että naulan kanta ei uppoa puuhun sisään, vaan jää kutakuinkin tasan laudoituksen pinnan kanssa.
  5. Jätä verhouslaudan alapäästä maahan mitattuna vähintään 30cm etäisyys. Tuo lauta muutamia senttimetrejä sokkelin päälle.
  6. Sahaa lautojen alapäät viistoksi, jotta vesi tippuu ”tippanokasta” alas, eikä jää imeytymään laudan alapäästä sisään pitkäksi aikaa. Muista suojata katkaisupäät huolellisesti samalla pintakäsittelyaineella kuin se on maalattu päältäkin.
  7. Ota huomioon mahdollisessa verhouksen jakamisessa/katkaisussa useampaan osaan, että vesi ei pääse siitä kohtaa rakenteen sisään. Älä tee ”puskuliitoksia” vaan jätä 15-20mm tuuletusrako myös eri suuntaisten panelointien yhtymäkohtiin ja suojaa katkaisupinnat jos ne jäävät säälle alttiiksi. Käytä puista tai peltistä jakolistaa erottamaan eri suuntaiset verhoukset.
  8. Nurkat peitetään joko nurkkalaudoilla, tai sahataan kulmat jiiriin jos tehdään ilman nurkkalautoja. Jiirinurkassa huomioitava, että paras lopputulos saadaan jättämällä jiirin sisänurkka auki n. 2 mm ja siten, että ulkonurkka on tiivis. Jiirinurkassa katkaisupinnat tulee suojata ennen asennusta koska nurkkalauta ei ole suojaamassa katkaisupäitä.

Pro tip: Asennusta nopeuttaa huomattavasti, kun alapäät sahataan viistoksi käsisirkkelillä vasta kun yksi kokonainen seinänmatka on laudoitettu. Näin toimiessa jätä laudat reilusti ylipitkäksi ( n. 20 cm) sahauksen helpottamiseksi. Sahausta varten asenna seinään tilapäinen ohjauslauta esim. koolauslaudasta.