Hän on rekkamies

eli päivä PK-Puun kuljetuksen matkassa

Aamuaurinko on jo noussut paistamaan pilvettömälle taivaalle ja linnut visertävät pelkästä elämänilosta, kun kuljettajamme iloisesti vihellellen astelevat parkkipaikalta kohti uutta työntäyteistä päivää.

Kuljettajan läheisin työtoveri ja tärkein työkalu on tietysti hänen autonsa. Vehmaalla Anssin kullanmuru ”Piia” ja Uudessakaupungissa Villen (eli tuttavallisemmin VilleKiidon) raikkaan vihreä MAN. Nämä uskolliset ahertajat puhahtelevat jo malttamattomina maalipinta vielä kasteesta kimaltaen odottaen tien päälle pääsyä.     Ahkerien varastomiesten tehtyä kuorman valmiiksi (iloisesti vihellellen, tottakai), voi matka taas alkaa!


Joskus voi tummiakin pilviä kertyä taivaalle, mutta ammattitaitoiset kuskimme eivät niistä hätkähdä.


Aina ei toki aurinko paista eivätkä linnut laula (ja jos totta puhutaan, kuskimme eivät edes osaa viheltää).  Täältä näppäimistön takaa maisema on aivan toisenlainen, kuin auton hytistä ja siksi pyysimmekin kuskejamme itse kertomaan, millainen oikeasti on ihan tavallinen työpäivä PK-Puun kuljetuksessa:

Miltä tuo aloitus teistä kuulosti, onko jokainen työpäivä ihan pelkkää linnunlaulua ja auringonpaistetta?

Anssi ja Ville: Onhan se kesäinen aamu joskus kuin vanhasta suomifilmistä. Aina ei kuitenkaan aurinko paista, vaan matkaan on lähdettävä säällä kuin säällä. Ihan tuosta vaan ei kuskikaan hyppää rattiin vaan ennen lähtöä on varmistettava, että kaikki on kunnossa ja kuorma kunnolla sidottu.


Kuorman oikeaoppinen lastaaminen ja sitominen on erityisen tärkeää, kun kuljetamme asiakkaiden tilauksia. Huolellisuudella vältetään kuljetusvauriot ja saadaan tavara priimakunnossa perille.


Mitä muuta teidän työpäiväänne kuuluu ajamisen lisäksi?

Anssi: Jonkin verran tietysti odottelua lastauksen aikana. Lastauksia on viikon aikana useita, kun osa tuotteistamme noudetaan toimittajilta oman kaluston voimin.

Ja onhan tämä myös asiakaspalvelua! Usein pääsen kertomaan asiakkaille valikoimaamme kuuluvista tuotteista ja joskus on tehty ihan kauppaakin siinä kuormaa purkaessa.

Ville: Toimin myös Uudenkaupungin myymälässä varastomiehenä ja suurin osa ajasta meneekin niissä tehtävissä.

Mistä pidät työssäsi?

Anssi ja Ville: Tottakai vaihtuvat maisemat on yksi kiva asia kuljettajan hommissa. Tässä pääsee myös näkemään todella erilaisia rakennusprojekteja ja tapaa paljon erilaisia ihmisiä. Hienoa on nähdä työmaan etenevän pohjatöistä viimeisiin lista- ja pintamateriaalitoimituksiin. Vaihteleva työ on mukavaa, yksikään päivä ei ole samanlainen kuin edellinen.

Mitä asiakkaan sitten pitäisi ottaa huomioon, kun tilaa kotiinkuljetuksen?

Anssi: Varmaan tärkeintä olisi varmistaa, että auto todella mahtuu pihaan suunniteltua reittiä. Henkilöautolla reilunkin levyinen tie voi olla kuorma-autolle kapea. Tarvittava minimileveys on 3,5 metriä ja vapaata korkeutta pitää löytyä 3,6 metriä. Varsinkin kelirikkoaikaan on hyvä myös varmistua, että tie kestää auton painon. Laskualustan olisi hyvä olla mahdollisimman tasainen ja vapaata tilaa auton sivulla vähintään 2 metriä.



Kuulostaa oikeastaan ihan mukavalta puuhalta. Onko työssänne mitään huonoja puolia?

Anssi: Onhan tämä tavallaan myös aika yksinäistä hommaa ja työssä on aina omat riskinsä esimerkiksi kelin tai metsäneläinten vuoksi. Onneksi ei sentään joudu yötä viettämään ratin takana.

Työ- ja tieturvallisuuden vuoksi käytämme aina huomiovaatetusta ja asianmukaisia turvakenkiä. Puhelin on aina taskussa mukana, eli vahingon tai onnettomuuden sattuessa apua saa hälytettyä viipymättä paikalle.


Joskus talvi yllättää ja silloin maltti on valttia. Turvallinen matkanteko vaatii joskus aikataulujen uudelleen sovittamista ja kärsivällisyyttä niin kuskeilta kuin asiakkailtakin.



Jos siis oma kuljetuskapasiteettisi ei riitä tai haluat muuten vaan päästä hiukan helpommalla, pyydä meiltä tarjous myös kotiinkuljetuksesta. Anssi tai Ville on pihallasi ennen kuin huomaatkaan!

Vastaa

×