Ulkomaalin valinta

Ulkokäyttöön tarkoitettuja pintakäsittelyaineita, eli maaleja ja kuullotteita, on monen tyyppisiä. Jokaisella niistä on omat ominaisuutensa ja valinnan vaikeus saattaa yllättää maalausta suunnittelevan. Tutustutaan seuraavassa hieman tarkemmin PK-Puun valikoiman suosituimpiin tuotteisiin, niiden ominaisuuksiin ja käyttökohteisiin.

Maalit ja peittävät puunsuojat

Vinha, peittävä puunsuoja. Maalivalikoiman ikisuosikki Vinha on vesiohenteinen kauniisti tasoittuva ja puun pintakuvioinnin esiin jättävä peittosuoja uudelle ja aikaisemmin maalatulle puupinnalle. Huoltomaalauksessa se soveltuu niin öljy- tai akrylaattimaalien kuin kuullotteidenkin päälle maalattavaksi.

Vesiohenteisena Vinha on nopeasti kuivuva eikä maalausurakkaan tarvitse varata aikaa viikkoja. Suotuisissa olosuhteissa päällemaalauksen voi tehdä jo kahden tunnin kuluttua!

Vinha on kiiltoasteeltaan puolihimmeä ja sellaisena soveltuu kaikenlaisiin kohteisiin.

Pikapuoliin valmistumassa oleva rakennus on saanut pintaansa Vinhaa, sävy T1757. Kattoa koristaa PK-Puun maalaamossa kuultomaalattu hienosahattu lauta sävyssä T8014.

Nordica Eko, Classic ja Matt, vesiohenteinen ulkomaali puupinnoille. Hyvä peittokyky ja maalattavuus tekevät Nordica-sarjasta suositun ulkomaalin. Näiden lisäksi erinomainen värinpitävyys ja pitkä huoltoväli ovat näiden maalien valtteja.

Nordica-sarjan kaikilla maaleilla on samat ominaisuudet, erona vain kiiltoaste: Kiiltävä Eko, puolihimmeä Classic ja himmeä Matt. Jos et ole ihan varma, minkä näistä valitset, kannattaa kiiltoastettakin valitessa tehdä koemaalauksia (olethan jo valinnut värin?)

Nordica Classic jättää kauniin puolihimmeän pinnan

Legendaarinen Virtasen 4-öljyn maali, hengittävä luonnonöljypohjainen maali ulkomaalaukseen. 100% muoviton Virtasen 4 öljyn maali on ekologinen ja hengittävä vaihtoehto kaikkeen ulkomaalaukseen, myös pakkasella.

Kevyesti levittyvä ja valumaton maali tekee maalaamisesta mukavaa puuhaa, eikä räystäslautojenkaan maalaaminen aiheuta uutta hiusväriä tai tahroja lippalakkiin.

Hitaasti kuivuvana 4 öljyn maali imeytyy ja tarttuu uuteen puupintaan vesiohenteisia maaleja paremmin suojaten näin puuta mahdollisimman tehokkaasti. Maalipinnan kuivumiseen päällemaalattavaksi saa suotuisissakin olosuhteissa varata 2-3 vrk. Luonnonöljypohjainen maali ei myöskään vuosien ja vuosikymmenten kuluessa hilseile vaan ainoastaan himmenee vanheten tyylikkäästi.

Virtasen 4 öljyn maali sopii niin torppaan kuin kartanoonkin antaen klassisen hienostuneen himmeän pinnan.

Pellavaöljypohjainen Virtasen Aimo on vesiohenteinen peittävä suoja puulle. Aimossa yhdistyvät vesiohenteisten ja luonnonöljypohjaisten maalien parhaat ominaisuudet: helppo maalattavuus ja nopea kuivuminen yhdessä puuta pintaa syvemmältä suojaavan hyvin imeytyvän koostumuksen kanssa ovat lyömätön yhdistelmä. Täysin muovittomana maalina soveltuu myös perinnerakentamisen kohteisiin.

Elegantin himmeä pinta säilyttää värinsä pitkään!

Vesiohenteinen Virtasen Aimo hurmaa helppoudellaan!

Tynnyrisauna sai uuden, pihapiirin muihin rakennuksiin sointuvan värin

Kuullotteet

Woodex Aqua Classic on vesiohenteinen kuullote puupinnoille ulkokäyttöön. Kuten vesiohenteisissa maaleissa ja peittävissä puunsuojissa, etuna on nopea kuivuminen ja työvälineiden helppo puhdistus. Kalvoa muodostamaton kuullote imeytyy käsiteltävään pintaan jättäen puun pintakuvion kauniisti näkyville.

Tuote soveltuu huoltomaalaukseen aiemmin kalvoa muodostamattomalla tuotteella käsitellyille pinnoille. Käyttöä sävyttämättömänä ei suositella, koska sävytys antaa suojan auringon UV-säteilyn harmaannuttavaa vaikutusta vastaan.

Virtasen 3 öljyn kuullote on kuultavaluonnonöljypohjainen kalvoa muodostava tuote puupintojen käsittelyyn ulkona. Erityisen hyvin 3 öljyn kuullote sopii hirsirakennusten pintakäsittelyyn.

Hyytelömäinen koostumus tekee maalaamisesta helppoa ja miellyttävää. Sävytettynä antaa pitkäaikaisen suojan UV-säteilyä vastaan.

Tiesithän, että nyt myös 3 öljyn kuullotteesta on tilattavissa ilmainen näytepurkki Virtasen maalitehtaan kotisivuilta!